Методична скарбничка










Екологічна лабораторія

Хід заняття

Вихователь               Ми прийшли на землю, щоби жити,
Працювати, розвиватися, творити.
Ми – частинка матінки Природи,
Це відповідальність й нагорода.
Не можемо без неї обійтися:
Ні без води і Сонця, без повітря,
І без дарів, якими нас годує,
І без красот, якими нас чарує.
Не треба від природи тільки брати,
Красою милуватись, треба дбати
Про цілісність її і непорушність,
А потім про свої потреби й зручність.
Слабкі ми всі проти її стихії,
Не здатні побороти її сили.
Тому задуматися треба і навчитись,
Як у гармонії з природою нам жити.
                                    (Бліц-опитування)
  Вихователь Діти, скажіть, будь ласка, на якій планеті ми живемо? Яку форму має планета? На що вона схожа? Як називають мешканців землі? Які умови для життя є на нашій планеті? Для чого повітря? Кому потрібна вода? Яка роль ґрунту? Яка роль людини в природі?
Діти: Бережливо поводитися, не шкодити, а захищати природу.
Молодці, ви розумієте важливість природи для життя людей.
Є наука, яка вивчає взаємозв’язок рослин і тварин, як вони впливають на природу, як пристосовуються до неї. Назва науки «екологія» походить від грецького слова «йокос», що означає «дім». Природа – це спільний дім для рослин, тварин і людей. Пропоную сьогодні стати юними екологами і дослідити значення неживої природи для людини, стан навколишнього середовища, чи завжди він придатний для нашого життя. Утворимо сьогодні «Екологічну лабораторію», яка дасть нам відповіді на ці питання.
Спочатку давайте уточнимо, які природні об’єкти відносяться до живої природи, а які до неживої природи. Назвіть, будь ласка об’єкти живої природи. Діти: Рослини, тварини, риби, птахи, комахи, люди.
Вихователь Докажіть це.
Діти: Живі об’єкти народжуються, їдять, ростуть, мають дитинчат.
Вихователь Назвіть об’єкти неживої природи.
Діти: Сонце, Місяць, зірки, планети, повітря, вода, сніг,пісок, каміння, ґрунт.)
         Дослід «Жива і нежива природа»
Вихователь Подивіться, у мене в руках шматочок крейди, я її розламаю. Чи перестала крейда бути крейдою?
Діти: Ні, вона має такі ж властивості.
Вихователь Ось у мене в склянці вода, я частину води переллю в іншу склянку. Чи перестала вода бути водою, коли я її розділила?
Діти: Ні, вода залишилася водою і зберегла свої властивості.
Вихователь А що буде, якщо розділити на частини квітку, Метелика, пташку?
Діти: Вони загинуть.
Вихователь Так, правильно, тому що живі об’єкти – це єдиний організм, одне ціле. А зараз пропоную вам самим дослідити деякі об’єкти природи. Для цього треба розділитися на три команди, створити дослідницькі лабораторії.
            (Діти розподіляються на три команди, вибирають капітана і отримують завдання, які об’єкти природи команда буде досліджувати: Повітря, Воду чи Ґрунт. Команди отримують картки зі словами: «Повітря», «Вода», «Ґрунт», прочитують слова і займають місця у відповідній «лабораторії».)
                                    Дослідження повітря
Вихователь  Перша лабораторія буде досліджувати повітря.
Перший дослід покаже нам, чи є повітря навколо нас. Візьміть, будь ласка, поліетиленовий мішечок, розгорніть його і зробіть ним рух навколо себе. Тепер закрийте кінець пакету. Що стало з пакетом, чому?
Діти: В результаті наших дій у пакеті утворилася повітряна «подушечка». Це свідчить про те, що навколо нас знаходиться повітря.
Вихователь Склавши у трубочку губи, з силою втягнути повітря. Повітряний струм "звучить" і відчувається на губах. Про що це свідчить?
Діти: Повітря навколо нас, ми його вдихаємо.
Вихователь Опустіть сухий камінець у склянку з водою. Що ви бачите?
Діти: На поверхні з'являться бульбашки, наповнені повітрям.
Вихователь  Чи має повітря колір, запах? Повітря чисте?
Діти: Повітря прозоре, не має запаху. Так, повітря чисте.
Вихователь Правильно, діти. Але, якщо в повітря попадає пил, гази від машин, бруду, то повітря може передавати неприємні запахи, може втратити прозорість. Таким повітрям небажано дихати, це може нашкодити здоров’ю.
Чи може людина або тварина обійтися без повітря? Будь ласка, пропоную на короткий час затулити носа, рота рукою, а потім глибоко вдихнути повітря й відчути, як це приємно. Покласти руки на груди й відчути, як вони ритмічно рухаються під час дихання. (Діти виконують пропозицію вихователя.)
Який висновок ми можемо зробити? (Діти висловлюються.)
Таким чином ми з’ясували, що повітря знаходиться навколо нас всюди, воно може бути чистим, прозорим, без запаху, або брудним; що чисте повітря необхідне для існування живих істот, тому треба дбати про чистоту повітря.
А зараз уявіть себе птахами.
Фізкультхвилинка:   Я – пташка весела, літати я хочу
У чистому небі із ранку до ночі.
Я хочу, щоб шкоди нам не робили,
Щоб люди зелені ліси не губили.
Щоб ріки й моря чисті хвилі гойдали,
В прозорій воді щоби рибки пірнали.
Щоб чистим повітря навколо Землі
Для всіх залишалося на віки.
                                   Дослідження води
Вихователь Дякуємо дослідникам повітря. Тепер починає свою роботу лабораторія Води.
Перший дослід покаже нам властивість води розливатися в різних напрямках, утворюючи плями різної форми і розміру. Вода ллється єдиною цівкою з посудини носиком (чайник, глечик, поливальниця) і кількома цівками, з посуду, що має овальний або круглий отвір. Який висновок можна зробити?
Діти: Можна сказати, що вода – рідина.
Вихователь  (показує занесений сніг і бурульку) При замерзанні вода перестає бути рідиною. Що з нею відбувається?
Діти: Вода перетворюється на лід, сніг. Стає твердою чи сипкою.
Вихователь  Чи завжди вода, яка нас оточує чиста? Давайте перевіримо. У пробірках знаходиться вода з крану, талого снігу та після миття рук. Роздивіться уважно, чи у всіх пробірках вода чиста?
Діти: Ні. Чиста вода тільки в першій пробірці.
Вихователь Давайте спробуємо очистити воду, пропустимо її через фільтр (через серветку). Як змінився стан води, чи стала вона чистою? Що залишилося на серветці? (Висновки дітей.)             
Вихователь Подивимось, що станеться, якщо у воду насипати пісок, цукор, сіль, додати фарби. (В різні пробірки у воду додають цукор, пісок, сіль, фарби.) Діти що змінилося в пробірках? (Діти висловлюють свої висновки. Вода може міняти свій колір, смак.)
Вихователь Молодці, дітки. Отже можна зробити висновок, що вода може бути: чистою, прозорою, брудною, каламутною, забрудненою, кольоровою, теплою, холодною, розливається, ллється, капає. Вода — це рідина, її не можна поставити, покласти, її можна тримати в посуді. Воду треба берегти, користуватися нею економно, оскільки вона є необхідною для рослин, тварин, людей. Дякуємо дослідникам Води.
Д/гра «Зроби собі звивину». Вихователь показує три картинки із зображенням сонця, собаки, помідора. Пропонується дітям скласти пару, що має якусь подібність, а зайве виключити. (За формо, за розміром, за місцем перебування, відношення до живої чи неживої природи, за буквою тощо.)
                                   Дослід з ґрунтом
Вихователь  Тепер настав час дослідити Ґрунт.
Розглянемо стан волого та сухого ґрунту. Візьміть в руки дві жмені мокрого та сухого ґрунту і стисніть кулачки, що ви бачите?
Діти: Волога земля м’яка, зліплюється, а суха земля тверда, при здавлюванні розсипається.
Вихователь  Яка земля більш придатна для життя рослин? (Висновки дітей.)
Вихователь  А тепер ми з’ясуємо, що станеться, якщо грудочку землі помістити в склянку з водою. (Діти виконують відповідні дії, спостерігають і роблять висновки.)
Вихователь Що за бульбашки виходять з грудочки землі? Чи розчинилася земля у воді? Чиста вода тепер в склянці? Якщо в землю закопати сміття, чи буде придатна вона для життя рослин, тварин?
Діти: Ні. Земля стане засміченою, отруєною.
Вихователь  Правильно, діти, на засміченій землі виростуть отруєні рослини, вони нашкодять тваринам і людям. Тому сміття треба викидати тільки в умовних місцях. Якщо ви відпочиваєте на природі, не можна залишати після себе те, що нашкодить природі, бо врешті це може нашкодити і нам.
Д/гра «Якою я хоч у бачити планету?»
Висновок: ідеальна чистота планети – коли її не забруднюють.



Краса Землі така велика сила,
Що надихає, радість нам дає,
Легкі і надзвичайно дужі крила.
В красі і щастя, і натхнення є.
Вона облагороджує людину,
І поїть душу, наче джерело.
Таку в природі створює світлину,
Щоб нам приємно й радісно було.
І нам потрібно щиро це любити
Та берегти і ріки, і поля.
В гармонії із цілим світом жити,
Бо в нас на всіх одна, одна Земля.
Давайте будем все оберігати:                             
Джерела, ріки, квіточки малі.
Любить всім серцем й завжди пам’ятати,
Що ми є часточка природи на Землі.  (Н. Красоткіна)



                         

                                 «Я пізнаю своє місто»
 Діти  :           Добрий день, вам добрі люди!
Хай між вами радість буде.
Щастя хай живе в родині,
Та для всіх на Україні.
Всіх людей вітаєм щиро
І бажаєм щастя й миру.
Ми давно гостей чекаєм,
З хлібом – сіллю зустрічаєм.
(Діти заходять парами до зали, співаючи пісню про Харків.)
Вихователь  Діти сьогодні в нас буде розмова про наше рідне місто. Спочатку буде невелика розминка.  
- Перед вами герби деяких міст України. Який з них являється гербом Харкова? 
А тепер уважно слухайте запитання і швидко на них відповідайте.
Бліц-турнір:
            - Назва нашої країни.
            - Як називають людей, які живуть в Україні?
            - Назва нашого міста.
            - Як називають мешканців Харкова?
            - Яку назву має наш край? (Слобожанщина.)
            - Пам’ятник - візитка нашого міста. (Дзеркальний струмінь.)
            - Яку назву має найбільший харківський стадіон? («Металіст».)
            - Яка будівля являється першим хмарочосом країни? (Держпром.)
            - Назва вулиці, на якій розташований наш дитячий садок. (Леся Сердюка вулиця.)
            - Надшвидкісний транспорт міста. (Метро.)
Молодці! Вправно ви подолали перше завдання. А тепер я пропоную скористатися метро і здійснити невелику подорож нашим містом.
(Звучить музика. Діти «змійкою» рухаються один за одним, як вагони
метро. Сідають на умовні місця. На екрані висвітлюється назва
першої зупинки «Індустріальна». Діти прочитують назву станції.)
Вихователь Так, ми приїхали на станцію «Індустріальна», бо наше місто – це місто трудівників. Багато промислових підприємств є в нашому місті. Пропоную розглянути іграшкові предмети (літак, трактор, тістечко) і пояснити, який зв'язок може бути між цими предметами та містом Харків.
 (Підвести до розкриття теми про промислові підприємства міста.
2 дитини розповідають про виробничі об’єкти нашого міста.
 (Авіаційний завод, Бісквітну кондитерську фабрику.))
Вихователь  Діти, ви згодні, що наше місто працьовите? Так багато людей здобувають трудову славу нашого міста. Велика шана їм за це.
       (Дитина читає вірш Наш Харків  (В. Бебешко)
Для миру, добра, та любові
Наш Харків піднісся здавна.
Завжди трудовий, науковий
Красивий, як втіха-весна.
Від парків
в зеленім намисті.
Від захвату серце співа.
Наш Харків, замріяне місто,
У тебе висока душа.
Вихователь Нам настав час переїхати до іншої станції.                                    
            (Звучить музика. На екрані анімаційний персонаж виконує рухи, які
            діти повторюють, сидячи на стільцях. З’являється назва станції
             «Наукова». Дітям показують коробку, в якій лежить книга і пропонується дізнатися, що в коробці.)
Вихователь  Щоб дізнатися, що в коробці, треба скласти питальні речення про будь-які ознаки, властивості, призначення, використання предмета.
(Діти ставлять запитання: Якого кольору?, Якої форми?, Це жива
 природа? Це штучний предмет?Як його використовують тощо і
відгадують.)
Вихователь Так це книга. Чи потрібні книги людині. Для чого? (Загальний висновок, що людині потрібно отримувати знання.) Для цього існує багато навчальних закладів. Які навчальні заклади є в нашому місті?
Про них розповідає 2-3 дитини (Коли я виросту, я хочу
 працювати за комп’ютером … Мені подобається вивчати диких
 тварин… В нашому місті є Харківський Університет повітряних
 сил….Мій тато військовий. Він вже захищав нашу Батьківщину. Я
 хочу бути схожим на нього…)
Вихователь     Оскільки ми говоримо про навчання, пропоную виконати декілька завдань.
            1 завдання. Скласти звуковий аналіз слова «МЕТРО».
            2 завдання. З трьох слів треба скласти пару, викресливши третє. (Наприклад: Харків, квітка, я. Кішка, метелик, сонце. Пташка, сопілка, я. Дитсадок, дитина, пісня. тощо) Слова діти прочитують. Вибір пояснюють.
Вихователь Добре, діти. Знання ви свої показали, треба рушити далі.
            (Звучить музика. На екрані анімаційний персонаж виконує рухи, які
            діти повторюють, сидячи на стільцях. З’являється назва станції
             «Спортивна». Діти її прочитують.)
Вихователь  Наше місто виховало багато олімпійських чемпіонів і переможців олімпіад. І серед нас є майбутні чемпіони, які вже зараз тренуються у різних спортивних закладах. Вони зараз нам про це розкажуть. (Плавання, фігурне катання, гімнастика, футбол)
Фізкультхвилинка.   Харків – це чудове наше місто.
Сяє над ним сонечко іскристе.
Вулиці в нім ось які широкі,
А будинки ось такі високі.
Зелені алеї тут зростають,
Нам привітно листячком хитають.
Мчиться транспорт вулицями всюди,
Поспішають на роботу люди.
Серед них і я іду кроку.
Рідне місто від душі люблю я!
            Звучить музика. На екрані анімаційний персонаж виконує рухи, які
            діти повторюють, сидячи на стільцях. З’являється назва станції
             «Історичний музей». Діти її прочитують. На екрані з’являються
 ілюстрації видів Харкова. Дитина читає вірш «Мій Харків» (Д.Карпенко)       
                                    Люблю твої, Харкове, сквери і парки,
                                   Люблю я бувати в твоїм зоопарку.
                               І вулиці довгі, проспекти широкі,
                                   Споруди великі, будинки високі.
                                   Заводи і фабрики – гордість країни.
                                   Ти – перша столиця моєї Вкраїни.     
Вихователь   Подивіться, діти, на ілюстрації. Чи впізнаєте ви місця, які зображені на них?
(2-3 дитини розповідають про історичні пам’ятки нашого міста.)
Вихователь   У назвах пам’яток пропущені літери. Треба їх визначити і вставити (за допомогою комп’ютера).
 Наприклад: Південний в_кзал, Успенський соб_р, Ляльковий т_атр,
 Парк відпоч_нку, Пам`ят_ик Т.Г. Шевченко тощо.
Вихователь   Діти пропоную вам збудувати з великого будівельного конструктора Дзеркальний струмінь (або будівлю Держпрому…)
            (Звучить музика. На екрані анімаційний персонаж виконує рухи, які
            діти повторюють, сидячи на стільцях. З’являється назва станції
             «імені Архітектора Бекетова». Діти її прочитують. На екрані
            з’являється ілюстрація Будинку вчених, портрет О.М. Бекетова.)
Вихователь   Недарма ми приїхали на цю станцію. По-перше хочу сказати, що багато наших співвітчизників прославили наше місто. Наприклад Олексій Миколайович Бекетов  - український архітектор і педагог, заслужений діяч мистецтв України. Він навчався в Петербурзькій академії мистецтв. Був професором Харківського технологічного інституту (зараз це – Харківський національний університет архітектури і будівництва). В нашому місті багато цікавих неповторних споруд збудував цей майстер. Поблизу станції метро, названої на його честь розташований будинок, де проживав архітектор і який сам спроектував для своєї сім`ї. Тепер цей будинок як зовні, так і внутрішньою архітектурою є однією з перлин Харкова. Поблизу Будинку Вчених (таке призначення тепер цієї споруди) розташовані театри (Оперний, російської драми ім. Пушкіна, український драматичний театр ім. Т.Г. Шевченка, Будинок народної творчості, Будинок актора, Будинок дитячої творчості, Харківський зоопарк та інші культурні заклади нашого міста). Діти нашої групи також відвідують хореографічні, художні, музичні гуртки. Вони самі про це нам розкажуть.
(2 дитини розповідають про культурні заклади, свої захоплення. Виконуються частівки.)
Вихователь   Наше місто промислове, наукове, мистецьке, інтелектуальне, різнобарвне, неповторне і гаряче любиме нами. Ви згодні, діти?
            Шану і любов до свого міста пропоную висловити у чудовому Харківському вальсі.


                                                                           Конспект
інтегрованого заняття
в групі раннього віку №6 «Пізнайки» 
«Сонечко потрібно всім»
Програмовий зміст

Емоційно-цінностний розвиток

– виховувати позитивну налаштованість на природне та предметне довкілля.
Пізнавальний та екологічний розвиток




– заохочувати дітей до впізнання знайомих об’єктів природи (сонечко, кімнатні рослини);
– стимулювати інтерес до різних видів діяльності (шнурування, групування предметів за кольором, конструювання з великого будівельного матеріалу, складання з геометричних фігур предметів).
Соціально-моральний розвиток
  
– підтримувати доброзичливість щодо оточуючих та однолітків під час колективної праці та гри.

Пізнавальний розвиток і креативність










– сприяти розвитку предметної діяльності через Д/ігри «Прикрасимо сонечко», «Знайди курчатко»;
– закріплювати здатність установлювати відповідність (один-багато, такий-нетакий);
– формувати спостережливість, допитливість, як базові якості особистості;
– вчити елементарно аналізувати (предмети за кольором, формою і величиною, звуки тварин);
– вживати слова (угорі, внизу, високо, низько);
– вчити оволодівати новими діями з предметами (шнурування і прищеплювання «промінців сонечка»).
Мовленнєвий та креативний розвиток







– формувати потребу в пізнавальній та мовленнєвій активності через Д/ігри «Знайди свій вагончик», «Хто в будинку живе» (за елементами методики Глена Домана);
– розвивати звуковимову (наслідування звуків тварин);
– поповнювати словниковий запас дітей словами «високо», «низько», «угорі», «внизу»;
– розвивати уявлення про величину (великі, маленькі),  форму (коло, трикутник), колір (червоний, жовтий, зелений, синій).
Художньо-естетичний розвиток

– формувати у дітей здатність слухати і повторювати пісеньки, вірші, сприймати мелодію, ритм.
Попередня робота
Спостереження за об’єктами та явищами живої (квіти, дерева, тварини, комахи) і неживої (сонце, вода, каміння, пісок, ґрунт) природи, осінніми змінами в природі.
Дослідницька діяльність із сонячними промінцями (спостереження віддзеркалення сонячних промінців, рухливі ігри  «Спіймай сонячного зайчика», «Дожени свою тінь»).
Д/ігри: «Збери яблучка» (за кольором»), «Кольорові катушки», «Посади квітничок» (за кольором), «Уроки Білосніжки», «Добери фігуру», «В якому будиночку фігура живе», «Чарівний пелюсток» (геометричні фігури), «Хто як кричить», «Скільки дітей  прийшло сьогодні».
Д/ігри: «Знайди цифру», «Чия це пісенька», «Знайди своє ім’я» (за елементами методики Глена Домана). 

Обладнання
Великий куб, малі куби, шаблон сонечка для шнурування, шнурки жовтого і червоного кольору, жовті прищепки, картки з цифрами, картки з надписами звуків тварин (корови, кішки, собаки, гусака, квочки), картки із зображенням курчатка (із геометричних форм трикутник, коло) та геометричні фігури для Д/гри «Знайди курчатко», відерця і «камінчики» зеленого, червоного, жовтого і синього кольорів, ліхтарик і звуковий матеріал.

Хід заняття
(Вихователь читає вірш)
День у день в ясні години
Сходить сонце до людини.
Вихователь:                 Діти, ви любите сонечко.
Діти:                             Так.
Вихователь:                 А де сонечко ходить: По землі чи по небу?
Діти:                             По небу.
Вихователь:                 А сонечко холодить чи гріє?
Діти:                             Гріє.
Вихователь:                 Сонечко темне чи світле?
Діти:                             Світле.
Вихователь:                 Сонечко погане чи гарне?
Діти:                             Гарне.
Вихователь:                 Ми радіємо сонечку. Давайте посміхнемося сонечку. Сонечко ходить по небу. Воно велике, яскраве, світле. Воно гаряче і зігріває нас. Гарне сонечко, ласкаве. Подивіться, діти, до нас завітало сонечко, але воно сумне. Давайте його розвеселим, прикрасимо його жовтими і червоними шнурочками і прищепками.
(звучить спокійна музика. Діти з Вихователем виконують роботу. Д/гра «Розвеселим сонечко»)
Вихователь:                 Погляньте діти, сонечко розвеселилось, посміхнулось. Йому сподобалося, як ви попрацювали, прикрасили його. І ми радіємо!
Тепер сонечко буде з гори спостерігати,
Як наші дітки далі будуть грати.
Вихователь:                 Діти, сонечко світить нам на небі угорі. (показує, діти піднімають руки, повторюють слова «високо угорі»). А ми з вами внизу, на землі (показує, діти опускають руки, повторюють слово «внизу»).
(Вихователь читає вірш)
У золотого сонечка
Малі сини та донечки.
Це сонячні зайчата,
Веселі пустуни.
Устане вранці сонечко,
Загляне у віконечко,
І діток поцілують
Ласкаві промінці.
(Вихователь вмикає  маленький ліхтарик)
Вихователь:                 Хоч сонечко високо від нас, та воно посилає нам свої промінчики, які зігрівають нас, світять нам. А кому ще крім людини потрібне сонечко?
 (промінець показує на кімнатні рослини)
Вихователь:                 Рослинам потрібні тепло і світло. Без тепла рослини не можуть жити, тому вони взимку сплять. Зараз на дворі холодно, дерева і кущі скинули восени листочки і позасинали, квіточки зів’яли, трава пожовкла. А у нас в групі рослини зеленіють і досі, тому що у нас тепло, а у віконечко падає світло. А тепер промінчик сонця запрошує нас поїхати за місто і подивитись, кому ще потрібно сонечко. Давайте збудуємо поїзд. Для цього в нас є великий куб і маленькі. Скільки в нас великих кубів?
Діти:                             Один.
Вихователь:                 А маленьких?
Діти:                            Багато.
Вихователь:                 Тоді великий куб це буде потяг, а маленькі куби – вагончики.
 («будують поїзд», на «вагончиках» цифри)
Вихователь:                 Добре, поїзд збудували. Хто хоче бути машиністом?
(діти вибирають машиніста)
Вихователь:                 Тепер візьміть квитки і сідайте у свій вагончик.
(Вихователь роздає дітям «квитки», діти шукають своє місце)
Вихователь:                 Діти, всі правильно знайшли свій вагончик? Покажіть будь ласка квиток.
 (діти показують, Вихователь перевіряє відповідність цифри на «квитку» і на «вагончику»)
Вихователь:                 Молодці, будемо рушати далі.
(пісенька)
Не машина і не возик ­
Поспішає тепловозик.
Пихкотить, вітри розгонить ­
І біжать за ним вагони.
Тепловозик на бігу
Нас вітає: «гу-гу-гу!».
 (Вихователь висипає камінчики на килимок)
Вихователь:                 Діти, ми приїхали. Тепер треба йти пішки. Але стежинку засипано «камінчиками». Давайте «камінчики» поскладаємо у відерця за кольором, щоб вони не заважали нам подорожувати.
 (діти складають камінчики за кольором)
Вихователь:                 Діти, якого кольору це відерце?
Діти:                             Червоне.
Вихователь:                 А «камінчики» якого кольору?
Діти:                             Червоні.
Вихователь:                 Правильно поскладали?
Діти:                             Так.
 (таким чином перевіряють синє, жовте, зелене відерця)
Вихователь:                 Ви добре впоралися із завданням, можна рушати далі.
 (Р/гра «Маленькі ніжки»)
Маленькі ніжки
Бігли вздовж доріжки,
Скік-скік-скік,
Скік-скік-скік.
А великі ноги
Йшли вздовж дороги
Туп-туп-туп,
Туп-туп-туп.
Вихователь:                 Діти, подивіться, будиночки стоять. А хто ж в них живе? Ми вгадаємо, якщо назвемо пісеньку, яку співає хазяїн цього будинку.
 (будинки із зображення складів «МУ», «МЯУ», «ГАВ», «ГА», «КО»)
(промінець світить на будиночок із написом «МЯУ». Діти прочитують назву і вгадують тваринку)
Діти:                             «МЯУ». Котик.
Вихователь:                 Так, молодці, це котик.
 (дитина читає віршик)
Має вуса, пишний хвіст
І цікаву звичку:
Зперше добре він поїсть,
Потім вмиє личко.
Вихователь:                 А в цьому будиночку хто живе.
Діти (читають):           «ГАВ». Собачка.
 (дитина читає віршик)
Гав, гав, гав!
Гав, гав, гав!
В мене повно різних справ,
Стережу квартиру я,
Де живе моя сім’я.
Вихователь:                 А ось промінчик посвітив на інший будиночок. Хто ту живе?
Діти (читають):           «МУ». Корівка.
 (дитина читає віршик)
А корівонька:
«МУ-МУ»!
Діти. Знаєте, чому?
Молоко потрібно пити,
Щоб ніколи не хворіти!
Хто охочий до сметани,
Дужим і великим стане.
Вихователь:                 А в цьому будиночку хто живе?
Діти (читаючи):          «ГА». Гусак.
 (дитина читає віршик)
Поважний гусак на ніжки,
Одягнув червоні панчішки,
А білу сорочку,
Кожен день пере в ставочку.
Вихователь:                 Ось останній будиночок. Чия пісенька там позначена?
Діти (читають):           «КО». Курочка.
Вихователь:                 Молодці! Звичайно. Це квочка.
 (дитина читає віршик)
А в нашій квочки
Всі сини і дочки ­–
Маленькі, жовтенькі,
Слухняні клубочки.
Вихователь:                 Але десь ці слухняні дітки заховались. Треба знайти їх.
 (діти викладають з геометричних фігур зображення курчат)
Вихователь:                 Мої розумні, кмітливі дітки відшукали курчат. Дуже добре. І тепер вже час нам повертатися назад у дитячий садок.
 (Вихователь знову роздає «квиточки». Діти сідають у «поїзд»)
Не машина і не возик, ­
Поспішає тепловозик.
Пихкотить, вітри розгонить ­
І біжать за ним вагони.
«Гу-гу-гу» - гудить гудок,
Їдем всі у дитсадок.
Вихователь:                 От ми і повернулися. А тепер діти давайте попрощаємося із сонячним промінчиком. Дякуємо, що він показав нам, кому потрібне сонечко: і людям, і рослинам, і тваринам. Давайте скажемо йому: «До побачення». Хай він ще до нас завітає і пограється з нами.

Вихователь світить на сонце і вимикає ліхтарик)


Інтегроване заняття «Сонечко потрібно всім» з використанням методик навчання дітей читанню з раннього віку (читання пісеньок тварин)

Фрагмент заняття «Сонечко потрібно всім» (діти викладають з геометричних фігур зображення курчатка)




Конспект 
інтегрованого заняття з розвитку мовлення
для дітей молодшого віку
«Зимова забава»

Програмовий зміст

Мовленнєвий розвиток
Удосканалювати слухові відчуття, навчаючи слухати, розуміти, запам’ятовувати  літературні твори; оволодівати різним темпом мовлення під час гри «Вітер». Вправляти в чіткій вимові звуків «с», «з» під час промовляння «Зимової чистомовки». Збагачувати словник дітей словами назвами природних явищ. Вчити розповідати про їхній стан, якості, властивості, добирати ознаки, художні вислови. Формувати елементи культури мовлення: уважно слухати, розуміти зміст повідомлення, говорити чітко, висловлювати свою думку.

Пізнавальний розвиток
Сприяти розвитку пізнавальної активності дитини в різних сферах життєдіяльності, вправляти в обстеженні предметів, об’єктів природи. Формувати узагальнені уявлення про об’єкти конструювання, способи створення цілого з частин (зображення «сніжинки» із геометричних фігур). Вчити називати геометричні фігури, порівнювати між собою, класифікувати за формою.

Художньо-естетичний розвиток
Заохочувати дітей до експериментування та створення простих образів засобом нетрадиційної аплікації (обриванням серветок).

Емоційно-цінносний розвиток 
Вчити дітей радіти результатам власної та колективної творчості.

Попередня робота 
Спостереження в природі зимових явищ, читання та заучування літературних творів зимової тематики, читання назв зимових явищ за методикою Глена Домана, складання розповідей за картиною, Д/ігри: «Знайди будиночок фігури», «Зроби комплімент Сніжинці», Р/ігри «Сніжинки і Вітер», «Зробимо Сніговичка», Вивчення таночка-пісні «Ми – сніжинки», дослідницька робота «Кольорові крижинки».

Обладнання 
 «Сніжинки» зі словами: ЗИМА, ВІТЕР, ЛІД, СНІГ, МОРОЗ, СНІЖИНКА; «сніжка», картина із зимовим пейзажем, дві основи для викладання зображення сніжинок із геометричних фігур, геометричні фігури,  сніжинки для таночка, дві основи для аплікації «Сніговики», серветки, клей, клейонки, пензлі,ганчірки,готові аплікаційні форми із кольорового паперу.
Хід заняття
( звучить музика, діти заходять у групу )
Вих.  Хоч і світить у віконце,
           Та холодним стало сонце.
           Хуртовина  загуляла,
           З шумом, з піснею дзвінкою
           Все накрила пеленою.
           Запушила снігом, пухом,
           Стало всюди  біло, глухо,
           Не хвилює річка воду
           Під одежею із льоду.
           В лісі тихо, сплять вершини,
           Не чути голосів пташиних.
(вихователь звертає увагу дітей на «кучугур» зі
«сніжинками», бере одну, на ній надруковане слово  ЗИМА)

Вих.  Діти, подивіться, до нас залетіли сніжинки, вони незвичні. Хто їх нам надіслав, прочитайте, будь ласка .  
Діти  (читають) ЗИМА
Вих.  Так, правильно. Ці сніжинки надіслала нам Зима. Давайте пригадаємо з вами зимову чистомовку.
Діти  Се-се-се – снігу хмарка принесе.
          Зе-зе-зе – Мороз Зимоньку везе.
          Са-са-са – летить сніг, а не оса.
          За-за-за – річка взимку замерза.
          Іс-іс-іс – на морозі мерзне ніс.
          Із-із-із -  я на гору санки віз.
          Ас-ас-ас – на ялинці сто прикрас.
          Аз-аз-аз – танцювали ми не раз.
          Узі-узі-узі – навкруги хороші друзі.
          Сім-сім-сім – весело в садку усім.
Вих. Зимі дуже цікаво, що ви про неї знаєте.  Ці сніжинки мають завдання. Треба взяти одну, перегорнути, прочитати слово і розповісти про  зимове явище природи. Будь ласка, візьміть одну сніжинку.

(дитина бере «сніжинку», перегортає і прочитує слово, наприклад, ВІТЕР)

Дитина  ВІТЕР
Вих.  Правильно, молодець. А який вітер буває взимку?
Дитина   легкий, сильний,холодний,морозний, різкий, крижаний.
Вих.  Добре. Діти,як дме слабкий вітер?

(діти тихенько дмухають «ш-ш-ш» )

Як дує різкий вітер?
                                       ( діти дмухають поривчасто « ш,ш,ш» )
А сильний вітер як дме?

(діти намагаються дмухати сильно « ш-ш-ш», «зривається снігова ковдра з картини, на якій зображений зимовий пейзаж, а також прикріплено зображення осіннього дерева)

Вих.  Яка пора року зображена на картині?
Діти  Зима.
Вих.  А чому так  вирішили?

(діти дають відповіді за змістом картини)

Вих.  Що зайве на картині ?
Діти  Осіннє дерево.
Вих.  Чому? Коли буває таке природне явище?
Діти  Восени.
Вих.  Молодці.

Вих.  Давайте візьмемо іншу сніжинку?

(дитина бере  «сніжинку», перегортає, читає слово МОРОЗ)

Вих.  Добре, розкажи нам про мороз.
Дитина  Холодний, тріскучий, скрипучий, льодяний.
Діти  Заморожує річки, малює на  вікнах візерунки, щипає за щічки, носик.
Вих. Давайте згадаємо приказки чи віршики про мороз.
Діти Морозець, морозець!
         Не щипай за щічки,
         Теплі валянки у нас,
         Шубки й рукавички.
         
         Ой, місяць січень, кличе морози,
         Морозить лиця, щипає носа.

         Хоч мороз і припікає,
         Зате комарів немає.

Вих.  Молодці, дітки. Давайте подивимось на іншу сніжинку?

(дитина бере «сніжинку», перегортає, читає слово ЛІД)

Вих.  Який розумничок. А що ти знаєш про лід?
Дитина  Лід гладенький, слизький,холодний, прозорий, твердий, заморожений.
Вих.  Правильно, дуже гарно. Зима ще приготувала заморожені крижинки, подивіться,чим вони відрізняються?
Діти  Формою.
Вих.  Вірно, вони мають форму різних геометричних фігур. Тепер послухайте наступне завдання  Зими: треба з  цих крижинок викласти зображення сніжинки.

(діти виконують завдання: на синьому колі розкладають «крижинки», створюючи зображення сніжинки )

Вих.  Молодці, малята,справно впоралися із завданням. Візьмемо наступну сніжинку.   

(дитина бере «сніжинку», перегортає, читає слово СНІЖИНКА)

Вих.  Вірно. Розкажи нам про сніжинку.
Дитина  Сніжинка легка, біла, ніжна, чиста,срібляста,іскриста,маленька,чудова, красива, весела, казкова. (якщо дитина має ускладнення з розповіддю, інші діти допомагають).
Вих.  Добре. А тепер уявіть, що ви самі перетворилися на сніжинок. Візьміть, будь ласка, ці сніжинки і затанцюйте з ними.

          ( діти беруть  «сніжинки» і танцюють під супровід музичного керівника)

Діти  На землі сніжок блищить,
          Тиша у ліску стоїть,
          А над ним кружляєм ми,
          Білі квіточки зими.
Приспів:
           Ми сніжиночки маленькі,
           Ми сріблясті і гарненькі.
           Пісню чарівну ведемо,
           З нею у танок підемо.

           Мов пір`їнки  ми легкі,
           Нас гойдає залюбки
           Завірюха лісова –
           Наша мати снігова.
          ( діти ставлять на місце сніжинки)       
Вих. Гарними сніжинками ви були, молодці. А тепер подивимося наступну
        сніжинку.   
 
(дитина, яка бажає,  бере «сніжинку», перегортає, читає слово СНІГ)

Вих. Коли випадає багато снігу , діти виходять надвір і розважаються з ним. Як вони грають снігом?
Діти  Катаються на санчатах, лижах. Ліплять сніговиків, грають в сніжки.
Вих. Зараз я зліплю сніжку і ми з нею пограємо.
         (вихователь «ліпить сніжку»,кидає кожній дитині, запитуючи про сніг)
 Що ти розкажеш про сніг?
Діти  Сніг білий, пухнастий, сріблястий, блискучий, казковий, холодний. Падає на землю,                     дерева, будинки.

Вих.  Молодці. А давайте зараз зробимо сніговиків. Підходьте до столів, там знайдете все для роботи.

(діти виконують творчу роботу)

Вих. Дуже гарні і веселі вийшли сніговики, добре постаралися наші дітки.
       Впевнена, Зима дуже задоволена і віддячить вам гарною погодою,  сніжком        та веселими зимовими розвагами.

Хід заняття
( звучить музика, діти заходять у групу )
Вих.  Хоч і світить у віконце,
           Та холодним стало сонце.
           Хуртовина  загуляла,
           З шумом, з піснею дзвінкою
           Все накрила пеленою.
           Запушила снігом, пухом,
           Стало всюди  біло, глухо,
           Не хвилює річка воду
           Під одежею із льоду.
           В лісі тихо, сплять вершини,
           Не чути голосів пташиних.
(вихователь звертає увагу дітей на «кучугур» зі
«сніжинками», бере одну, на ній надруковане слово  ЗИМА)

Вих.  Діти, подивіться, до нас залетіли сніжинки, вони незвичні. Хто їх нам надіслав, прочитайте, будь ласка .  
Діти  (читають) ЗИМА
Вих.  Так, правильно. Ці сніжинки надіслала нам Зима. Давайте пригадаємо з вами зимову чистомовку.
Діти  Се-се-се – снігу хмарка принесе.
          Зе-зе-зе – Мороз Зимоньку везе.
          Са-са-са – летить сніг, а не оса.
          За-за-за – річка взимку замерза.
          Іс-іс-іс – на морозі мерзне ніс.
          Із-із-із -  я на гору санки віз.
          Ас-ас-ас – на ялинці сто прикрас.
          Аз-аз-аз – танцювали ми не раз.
          Узі-узі-узі – навкруги хороші друзі.
          Сім-сім-сім – весело в садку усім.
Вих. Зимі дуже цікаво, що ви про неї знаєте.  Ці сніжинки мають завдання. Треба взяти одну, перегорнути, прочитати слово і розповісти про  зимове явище природи. Будь ласка, візьміть одну сніжинку.

(дитина бере «сніжинку», перегортає і прочитує слово, наприклад, ВІТЕР)

Дитина  ВІТЕР
Вих.  Правильно, молодець. А який вітер буває взимку?
Дитина   легкий, сильний,холодний,морозний, різкий, крижаний.
Вих.  Добре. Діти,як дме слабкий вітер?

(діти тихенько дмухають «ш-ш-ш» )

Як дує різкий вітер?
                                       ( діти дмухають поривчасто « ш,ш,ш» )
А сильний вітер як дме?

(діти намагаються дмухати сильно « ш-ш-ш», «зривається снігова ковдра з картини, на якій зображений зимовий пейзаж, а також прикріплено зображення осіннього дерева)

Вих.  Яка пора року зображена на картині?
Діти  Зима.
Вих.  А чому так  вирішили?

(діти дають відповіді за змістом картини)

Вих.  Що зайве на картині ?
Діти  Осіннє дерево.
Вих.  Чому? Коли буває таке природне явище?
Діти  Восени.
Вих.  Молодці.

Вих.  Давайте візьмемо іншу сніжинку?

(дитина бере  «сніжинку», перегортає, читає слово МОРОЗ)

Вих.  Добре, розкажи нам про мороз.
Дитина  Холодний, тріскучий, скрипучий, льодяний.
Діти  Заморожує річки, малює на  вікнах візерунки, щипає за щічки, носик.
Вих. Давайте згадаємо приказки чи віршики про мороз.
Діти Морозець, морозець!
         Не щипай за щічки,
         Теплі валянки у нас,
         Шубки й рукавички.
         
         Ой, місяць січень, кличе морози,
         Морозить лиця, щипає носа.

         Хоч мороз і припікає,
         Зате комарів немає.

Вих.  Молодці, дітки. Давайте подивимось на іншу сніжинку?

(дитина бере «сніжинку», перегортає, читає слово ЛІД)

Вих.  Який розумничок. А що ти знаєш про лід?
Дитина  Лід гладенький, слизький,холодний, прозорий, твердий, заморожений.
Вих.  Правильно, дуже гарно. Зима ще приготувала заморожені крижинки, подивіться,чим вони відрізняються?
Діти  Формою.
Вих.  Вірно, вони мають форму різних геометричних фігур. Тепер послухайте наступне завдання  Зими: треба з  цих крижинок викласти зображення сніжинки.

(діти виконують завдання: на синьому колі розкладають «крижинки», створюючи зображення сніжинки )

Вих.  Молодці, малята,справно впоралися із завданням. Візьмемо наступну сніжинку.   

(дитина бере «сніжинку», перегортає, читає слово СНІЖИНКА)

Вих.  Вірно. Розкажи нам про сніжинку.
Дитина  Сніжинка легка, біла, ніжна, чиста,срібляста,іскриста,маленька,чудова, красива, весела, казкова. (якщо дитина має ускладнення з розповіддю, інші діти допомагають).
Вих.  Добре. А тепер уявіть, що ви самі перетворилися на сніжинок. Візьміть, будь ласка, ці сніжинки і затанцюйте з ними.

          ( діти беруть  «сніжинки» і танцюють під супровід музичного керівника)

Діти  На землі сніжок блищить,
          Тиша у ліску стоїть,
          А над ним кружляєм ми,
          Білі квіточки зими.
Приспів:
           Ми сніжиночки маленькі,
           Ми сріблясті і гарненькі.
           Пісню чарівну ведемо,
           З нею у танок підемо.

           Мов пір`їнки  ми легкі,
           Нас гойдає залюбки
           Завірюха лісова –
           Наша мати снігова.
          ( діти ставлять на місце сніжинки)       
Вих. Гарними сніжинками ви були, молодці. А тепер подивимося наступну
        сніжинку.   
 
(дитина, яка бажає,  бере «сніжинку», перегортає, читає слово СНІГ)

Вих. Коли випадає багато снігу , діти виходять надвір і розважаються з ним. Як вони грають снігом?
Діти  Катаються на санчатах, лижах. Ліплять сніговиків, грають в сніжки.
Вих. Зараз я зліплю сніжку і ми з нею пограємо.
         (вихователь «ліпить сніжку»,кидає кожній дитині, запитуючи про сніг)
 Що ти розкажеш про сніг?
Діти  Сніг білий, пухнастий, сріблястий, блискучий, казковий, холодний. Падає на землю,                     дерева, будинки.

Вих.  Молодці. А давайте зараз зробимо сніговиків. Підходьте до столів, там знайдете все для роботи.

(діти виконують творчу роботу)

Вих. Дуже гарні і веселі вийшли сніговики, добре постаралися наші дітки.

       Впевнена, Зима дуже задоволена і віддячить вам гарною погодою,  сніжком        та веселими зимовими розвагами.

Хід заняття
( звучить музика, діти заходять у групу )
Вих.  Хоч і світить у віконце,
           Та холодним стало сонце.
           Хуртовина  загуляла,
           З шумом, з піснею дзвінкою
           Все накрила пеленою.
           Запушила снігом, пухом,
           Стало всюди  біло, глухо,
           Не хвилює річка воду
           Під одежею із льоду.
           В лісі тихо, сплять вершини,
           Не чути голосів пташиних.
(вихователь звертає увагу дітей на «кучугур» зі
«сніжинками», бере одну, на ній надруковане слово  ЗИМА)

Вих.  Діти, подивіться, до нас залетіли сніжинки, вони незвичні. Хто їх нам надіслав, прочитайте, будь ласка .  
Діти  (читають) ЗИМА
Вих.  Так, правильно. Ці сніжинки надіслала нам Зима. Давайте пригадаємо з вами зимову чистомовку.
Діти  Се-се-се – снігу хмарка принесе.
          Зе-зе-зе – Мороз Зимоньку везе.
          Са-са-са – летить сніг, а не оса.
          За-за-за – річка взимку замерза.
          Іс-іс-іс – на морозі мерзне ніс.
          Із-із-із -  я на гору санки віз.
          Ас-ас-ас – на ялинці сто прикрас.
          Аз-аз-аз – танцювали ми не раз.
          Узі-узі-узі – навкруги хороші друзі.
          Сім-сім-сім – весело в садку усім.
Вих. Зимі дуже цікаво, що ви про неї знаєте.  Ці сніжинки мають завдання. Треба взяти одну, перегорнути, прочитати слово і розповісти про  зимове явище природи. Будь ласка, візьміть одну сніжинку.

(дитина бере «сніжинку», перегортає і прочитує слово, наприклад, ВІТЕР)

Дитина  ВІТЕР
Вих.  Правильно, молодець. А який вітер буває взимку?
Дитина   легкий, сильний,холодний,морозний, різкий, крижаний.
Вих.  Добре. Діти,як дме слабкий вітер?

(діти тихенько дмухають «ш-ш-ш» )

Як дує різкий вітер?
                                       ( діти дмухають поривчасто « ш,ш,ш» )
А сильний вітер як дме?

(діти намагаються дмухати сильно « ш-ш-ш», «зривається снігова ковдра з картини, на якій зображений зимовий пейзаж, а також прикріплено зображення осіннього дерева)

Вих.  Яка пора року зображена на картині?
Діти  Зима.
Вих.  А чому так  вирішили?

(діти дають відповіді за змістом картини)

Вих.  Що зайве на картині ?
Діти  Осіннє дерево.
Вих.  Чому? Коли буває таке природне явище?
Діти  Восени.
Вих.  Молодці.

Вих.  Давайте візьмемо іншу сніжинку?

(дитина бере  «сніжинку», перегортає, читає слово МОРОЗ)

Вих.  Добре, розкажи нам про мороз.
Дитина  Холодний, тріскучий, скрипучий, льодяний.
Діти  Заморожує річки, малює на  вікнах візерунки, щипає за щічки, носик.
Вих. Давайте згадаємо приказки чи віршики про мороз.
Діти Морозець, морозець!
         Не щипай за щічки,
         Теплі валянки у нас,
         Шубки й рукавички.
         
         Ой, місяць січень, кличе морози,
         Морозить лиця, щипає носа.

         Хоч мороз і припікає,
         Зате комарів немає.

Вих.  Молодці, дітки. Давайте подивимось на іншу сніжинку?

(дитина бере «сніжинку», перегортає, читає слово ЛІД)

Вих.  Який розумничок. А що ти знаєш про лід?
Дитина  Лід гладенький, слизький,холодний, прозорий, твердий, заморожений.
Вих.  Правильно, дуже гарно. Зима ще приготувала заморожені крижинки, подивіться,чим вони відрізняються?
Діти  Формою.
Вих.  Вірно, вони мають форму різних геометричних фігур. Тепер послухайте наступне завдання  Зими: треба з  цих крижинок викласти зображення сніжинки.
(діти виконують завдання: на синьому колі розкладають «крижинки», створюючи зображення сніжинки )
Вих.  Молодці, малята,справно впоралися із завданням. Візьмемо наступну сніжинку.   
(дитина бере «сніжинку», перегортає, читає слово СНІЖИНКА)
Вих.  Вірно. Розкажи нам про сніжинку.
Дитина  Сніжинка легка, біла, ніжна, чиста,срібляста,іскриста,маленька,чудова, красива, весела, казкова. (якщо дитина має ускладнення з розповіддю, інші діти допомагають).
Вих.  Добре. А тепер уявіть, що ви самі перетворилися на сніжинок. Візьміть, будь ласка, ці сніжинки і затанцюйте з ними.
          ( діти беруть  «сніжинки» і танцюють під супровід музичного керівника)
Діти  На землі сніжок блищить,
          Тиша у ліску стоїть,
          А над ним кружляєм ми,
          Білі квіточки зими.
Приспів:
           Ми сніжиночки маленькі,
           Ми сріблясті і гарненькі.
           Пісню чарівну ведемо,
           З нею у танок підемо.

           Мов пір`їнки  ми легкі,
           Нас гойдає залюбки
           Завірюха лісова –
           Наша мати снігова.
          ( діти ставлять на місце сніжинки)       
Вих. Гарними сніжинками ви були, молодці. А тепер подивимося наступну
        сніжинку.    
(дитина, яка бажає,  бере «сніжинку», перегортає, читає слово СНІГ)
Вих. Коли випадає багато снігу , діти виходять надвір і розважаються з ним. Як вони грають снігом?
Діти  Катаються на санчатах, лижах. Ліплять сніговиків, грають в сніжки.
Вих. Зараз я зліплю сніжку і ми з нею пограємо.
         (вихователь «ліпить сніжку»,кидає кожній дитині, запитуючи про сніг)
 Що ти розкажеш про сніг?
Діти  Сніг білий, пухнастий, сріблястий, блискучий, казковий, холодний. Падає на землю,                    дерева, будинки.

Вих.  Молодці. А давайте зараз зробимо сніговиків. Підходьте до столів, там знайдете все для роботи.
(діти виконують творчу роботу)
Вих. Дуже гарні і веселі вийшли сніговики, добре постаралися наші дітки.
       Впевнена, Зима дуже задоволена і віддячить вам гарною погодою,  сніжком        та веселими зимовими розвагами.

Діти з крижинок викладають зображення сніжинки.


КОНСПЕКТ
Інтегрованого заняття з розвитку мовлення
для дітей молодшого віку 
«На гостини до Веселини»

Програмовий зміст 
Мовленнєвий        розвиток 
Удосконалювати слухові відчуття, розвивати артикуляційні уміння та літературну вимову під час розповідання напам’ять чистомовки, віршів різною інтонацією (як іграшкова тваринка). Збагачувати словниковий запас дітей словами-назвами іграшок, активізувати вживання дієслів, прикметників. Розвивати вміння звертатися із запитанням. Закріплювати вміння складати описові розповіді про іграшки. Розвивати мовленнєву активність.
   
Пізнавальний розвиток 
Сприяти розвитку пізнавальної активності дітей в різних сферах життєдіяльності, вправляти в обстеженні предметів, порівнювати між собою, виробляти звичку покладатися на власний досвід. Закріплювати вміння дітей диференціювати та  позначати словами положення предметів у просторі (перед, між, над,під, справа, зліва).

Емоційно-ціннісний розвиток
Збагачувати  досвід самостійних виборів, виховувати здатність емоційно відгукуватись  на предметне та соціальне середовище, на спілкування
з дорослими та однолітками.

Художньо-естетичний розвиток
Заохочувати до експериментування та створення простих образів фломастерами,олівцями. Розвивати 
емоційну чутливість.



Попередня робота

Спостереження, обстеження іграшок та їх властивостей, Д/гра «Розкажи про улюблену іграшку», д/гра «Знайди іграшку», д/гра «Відгадай іграшку», читання та заучування літературних творів на тему «Іграшки», читання назв іграшок за методикою Глена Домана, складання розповідей про іграшки. Вивчення пісень, таночків, чистомовки, приказок тощо за даною темою, дослідницька робота з повітряними кульками.


Обладнання

Різноманітні іграшки, іграшки пальчикового театру, великі куби з будівельного конструктору, таблички зі словами: МАШИНА, ЛЯЛЬКА, МЯЧ, КУБИК, ВЕДМЕДИК, РИБКА, МАВПА, БАШТОЧКА, ПОСУД, КРАН, МИШКА; малюнки іграшок з відсутніми елементами, фломастери, підкладні дощечки, аудіоапаратура.


                      Хід заняття

(Діти входять до групи або до зали)
Вих. Доброго ранку!
Діти Доброго ранку!
Вих. А ви хто?
Діти Ми –діти.
Вих. От добре. А я – Веселиха. Мені дуже потрібні діти, бо я тільки відкрила                                   Будинок  Іграшок та нема кому гратися тут. А ви любите грати ?
Діти Так.
Вих, Добре, перша гра називається  «Промовляйки».
Діти  Раз, два, три, чотири, пять,
         Починаємо ми  грать.                             
Діти Треба трішечки підбадьорити іграшок. Прочитаємо їм віршика:
         Рина – рина – рина – має іграшку Марина,
         Шина- шина – шина – у Сашка швидка машина,
         Ран – ран – ран – є у Роми барабан,
         Ав – ав – ав – а у Жені пароплав,
         Ала –ала –ала – дівча з лялечкою грала,
         Ол – ол – ол – хлопці грали у футбол
         Чі – чі – чі – є у діточок м’ячі,
         Ча – ча – ча – ми пограєм  у м’яча.
Вих. Від такого бадьорого віршика іграшки розвеселилися і хочуть з нами грати. Наступна гра називається  «Відшукайки». Я буду говорити, де знаходиться іграшка, а ви , будь ласка,знайдіть її, назвіть та розкажіть про неї. Ця іграшка знаходиться на полиці над м’ячиком.
Дитина Це – зайчик.
Вих. Де він був?.
Дитина Він сидів на полиці над м’ячиком.
Вих. Вірно. Розкажи про нього.
Дитина  Він біленький, м’якенький, має довгі вушка, лапки, зроблений з хутра, з ним можна пострибати, його можна погодувати, поколисати.
Вих. Молодець. А тепер знайдіть іграшку, яка знаходиться під мавпочкою.
Дитина Це – машинка.
Вих. Де вона була?
Дитина Під мавпочкою.
Вих. Розкажи, будь ласка, про машинку.
Дитина Машинка тверда, зроблена з пластмаси, в неї кабіна, колеса. Вона червона,її можна катати по підлозі.
Вих. Дуже гарно, дякую.
                 ( Вихователь пропонує дітям знайти ще кілька іграшок, називаючи місце її знаходження)
Вих. Любі дітки, ви дуже гарно знаходили іграшки, молодці. Розпочнемо зараз наступну гру. Вона називається « Прочитайки». Я буду показувати слово, а ви прочитайте, будь ласка, та покладіть назву іграшки до самої іграшки.
         ( Вихователь показує слова МЯЧ, ЛЯЛЬКА, МАШИНА, ЗАЙЧИК, ВЕДМЕДИК, КУБИК, РИБКА тощо, діти прочитують слова, знаходять іграшку і ставлять до неї надпис)
Вих. Добре. Тепер я трішки почарую, і розпочнеться гра «Удавайки»
    ( Діти одягають на пальчик іграшку з пальчикового театру і вдають, що вони
      іграшкові тваринки)
Вих. Ви – дітки?
Діти Ні, ми – іграшкові  тваринки.
Вих. Я прочитаю віршика, а потім його повторять іграшкові тваринки.
         Зу – зу – зу, зу – зу – зу ,
         Дзиґу зараз заведу.
        Як прочитає цей віршик ведмедик?
       ( Дитина, в якої на пальчику ведмедик прочитує віршик, інтонаційно
         передаючи  характер ведмедика)
Вих. Справжній ведмедик, молодець. А як прочитає віршик слоник ( мишка,
         лисичка тощо).
Вих. І справді всі іграшковими тваринками стали. (звертається до дитини)
         Розкажіть нам, яка ти іграшкова тваринка ?
Дитина Я – жабеня, маленьке, зелененьке. Вмію квакати, стрибати.
Вих. Дякую, а ти хто?
Дитина Я – корівка, маленька, біленька. Вмію мукати, цокати копитами.
Вих. Молодець. А тепер один одному розкажіть про себе.
        (Діти сідають парами і по черзі складають описову розповідь про свою
         тваринку)
Вих. Добре. Іграшкові тваринки познайомились, а тепер вони пограють.
         (Пальчикова гра «Звірятка»)
         Звірятка радо зустрічались,
         Один з одним привітались,
         Один одному сказали:
-Ти сьогодні що робив?
-Я сьогодні в ліс ходив,
Потім борщ смачний варив,
Ще й вареники ліпив,
Кашу залюбки поїв,
Та ще й гарно танцював,
Своїх друзів забавляв.
Вих. Молодці. Треба швидко розчаровувати дітей і починати нову гру.
        (  Діти знімають з пальчика іграшку)
Вих. Гра називається «Відгадайки».
         У цій скрині заховалася іграшка, треба її відгадати. Для цього ви можете
         ставити запитання про іграшку, крім назви, я буду відповідати на них, поки            
         хто-небудь з вас не скаже, як іграшка називається.
        ( Діти розпитують про колір, форму, матеріал, групу предметів тощо, доки
          хто-небудь не скаже назву іграшки)

Вих. Молодці, відгадали, хто від нас ховався. Це – лялька Оксана. З нею ми пограємо в останню гру «Розважайки»
        ( Діти виконують танок з лялькою)
Вих. Ми з вами грали, танцювали. А тепер я прошу вас допомогти мені
         відремонтувати деякі іграшки. Недбалі діти поламали їх. А ви ламаєте
         іграшки?
Діти Ні.
Вих. Молодці, треба добре ставитися до іграшок, бо вони – наші друзі.
        (вихователь роздає дітям аркуші паперу із зображенням іграшок)
        Подивіться, у кожній іграшці щось зламане, треба полагодити,
        домалювати ту частину, якої не вистачає.
        ( діти беруть олівці і виконують завдання)
Вих. Дуже дякую вам, діти. Вмієте ви і пограти добре і надати допомогу.
        Вже час попрощатися, до побачення.

                    

                        Коректурні таблиці за методикою Н. Гавриш









Комментариев нет:

Отправить комментарий